۵
(۲)

مشکل اصلی تولید کنندگان محتوا در این روزها، نگرفتن بازخورد مناسب از سمت کاربران است. صاحبان سایت از خوانده نشدن مقالات خود ناراحت می‌شوند. مدیران پیج‌های اینستاگرامی از کم بودن میزان لایک رنجیده خاطر هستند.

دیده نشدن محتوا موجب دلسردی تولید کننده آن خواهد شد. این دلسردی باعث مرگ تدریجی کسب و کارها خواهد شد. در این آموزش سعی کرده‌ایم تا راه‌حل این مشکل را به صورت کاملا شفاف و کاربردی بیان کنیم.

مشکل اصلی نگرفتن بازخورد در محتوا دقت نکردن به ریز محتوا یا micro content می‌باشد. در این آموزش همراه من باشید تا در مورد ریز محتوا بیشتر یاد بگیریم.

 

ریز محتوا چیست؟

به محتوایی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتواند، مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و او را با خود همراه کند، ریز محتوا گفته می‌شود. هدف اصلی این مدل محتوا پاسخ دقیق و روشن به یک سوال و یا راه‌حل ساده و کاربردی به یک مشکل اساسی مخاطب می‌باشد.

برای مثال یک متخصص زیبایی را در نظر بگیرید. این فرد با ساخت آموزش‌های کوتاه می‌تواند از استراتژی ریز محتوا استفاده کند. مثلا یک فایل آموزشی ویدئویی کوتاه تولید می‌کند و در آن، فقط در مورد از بین بردن جای جوش برروی صورت صحبت می‌کند.

تمرکز برروی یک مشکل یا یک سوال مخاطب، می‌تواند افراد زیادی را که آن مشکل را دارند، با ما همراه کند.

 

چرا باید از ریز محتوا استفاده کنیم؟

وقتی شما شروع به تولید آموزش‌های کاربردی به صورت micro content می‌کنید، به دلیل این‌که تمرکز شما برروی یک موضوع به‌خصوص است، افراد زیادی به محتوای شما واکنش نشان می‌دهند. عمده این افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول) افرادی که به دنبال راه‌حل یا پاسخی هستند که شما آن را در محتوای خود آموزش می‌دهید.

دسته دوم) افرادی هستند که با دیدن محتوای شما حس می‌کنند که حس می‌کنند روزی به این آموزش شما نیاز پیدا می‌کنند، پس هرجور که شده محتوای شما را ذخیره می‌کنند.

دسته سوم) افرادی که با دیدن محتوای شما، آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

این سه دسته با رفتارهای متفاوت خود ناخواسته به رشد کسب و کار شما و بازخورد بیشتر محتوای شما کمک می‌کنند.

 

نکته مهم ریز محتوا (حل یک مشکل یا پاسخ یک سوال شفاف و واضح مخاطب)

همان‌طور که در چند پاراگراف قبل اشاره کردیم، نکته مهم ریز محتواها این است که باید راه‌حل یا پاسخ تنها یک موضوع مشخص باشد. شما به عنوان یک متخصص در زمینه کاری خود باید مشکلات و سوالات مخاطب خود را پیدا کنید.

با کشف این سوالات و مشکلات، شما یک گنجینه عالی برای تولید محتوا دارید.حالا وقت آن رسیده که این سوالات و مشکلات را دسته‌بندی کنید و هر روز به یکی از آن‌ها پاسخ دهید.

به یاد داشته باشید که، در این مدل از محتوا هیچ‌وقت زمان مخاطب را با کلی‌گویی و یا مقدمه چینی به هدر ندهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اصل موضوع بپردازید.

نکته مهم دیگری که باید در تولید آموزش‌های خود به سبک ریز محتوا رعایت کنید، زمان آموزشی است که تصمیم به ساخت آن دارید. این آموزش شما نباید بیشتر از هشت دقیقه از مخاطب شما زمان بگیرد. اگر یک مقاله آموزشی با استراتژی ریز محتوا برای سایت خود می‌نویسید، مطالعه این مقاله نباید بیشتر از هشت دقیقه زمان ببرد.

اگر فیلم آموزشی برای اینستاگرام، آپارات و یوتیوب تولید می‌کنید نباید زمان این فیلم آموزشی بیشتر از هشت دقیقه باشد.

مخاطب شما یک فرد بسیار کم حوصله است که به دنبال راه‌حل و یا پاسخ کاملا شفاف و واضح برای سوال و مشکل خود می‌گردد. پس خواسته او را در کم‌ترین زمان ممکن اجابت کنید تا او نیز به شما کمک کند.

 

استراتژی‌های ریز محتوا

برای تولید آموزش‌ به سبک ریز محتوا دو استراتژی فوق‌العاده وجود دارد که، شما می‌توانید از آن‌ها برای مقالات و آموزش‌های خود در سایت و حتی پست‌های آموزشی در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

 

استراتژی اول) جرعه جرعه تشنگی مخاطب را برطرف کنید.

به عنوان مثال فردی که می‌خواهد تبلیغات در اینستاگرام را آموزش دهد فرض کنید. بهترین تکنیک برای تولید ریز محتوا برای این شخص، قطعه قطعه کردن آموزش تبلیغات در اینستاگرام است. مبحث تبلیغات در اینستاگرام یک آموزش تقریبا بزرگ است که می‌توان آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. به عنوان مثال: آموزشی برای نحوه ساختن پست تبلیغاتی جذاب یا آموزش چطور پیج‌های تبلیغاتی خوب پیدا کنیم؟

در این روش شما یک موضوع کلی مشخص می‌کنید. این موضوع را به مباحث کوچک‌تر تقسیم می‌کنید و هر روز در مورد یک مبحث تولید محتوا می‌کنید و آن را منتشر می‌کنید.

نکته مهم) براساس تقویم تولید محتوایی خود محتوا منتشر کنید. وقتی در این آموزش می‌گویم هر روز محتوا منتشر کنید، هدف فقط نشان دادن استمرار در تولید محتوا است. اگر تقویم تولید محتوا دارید حتما براساس آن محتوای خود را متشر کنید.

نکته مهم بعدی در این روش این است که، مخاطب شما بدون این که متوجه شود، در چند مدت به صورت متوالی همراه شما خواهد بود و همین همراهی موجب افزایش بازخورد محتوا شما خواهد شد. حتی در این روش به صورت تدریجی در مخاطب علاقه ایجاد خواهد شد و اگر در انتهای آموزش‌های خود محصولی به مخاطب معرفی کنید، احتمال فروش شما افزایش خواهد یافت.

مثال واقعی از خودم) با همین استراتژی شروع به انتشار ریز محتواهایی در مورد اهمیت داشتن سایت در پیج اینستاگرام کلیک طلایی کردم. بعد یک هفته یک دوره آموزشی طراحی سایت به فالوورهای پیج معرفی کردم، با همین استراتژی موفق شدم که این آموزش را به تعداد زیادی بفروشم.

 

استراتژی دوم) یک تکه از محتوای خود را طعمه کنید.

در این روش کافیست، محتوای خودتان را به یک بخش کوچک و یک بخش بزرگ تقسیم کنید. بخش کوچک رو در هر جا که می‌توانید منتشر کنید. در این قسمت کوچک از محتوا باید در مورد مشکل یا سوال مخاطب صحبت کنید. اما دقت کنید که هیچ وقت در این بخش کوچک محتوای خود پاسخ دقیق و مشخصی به مخاطب ندهید.

برای این که مخاطب به پاسخ یا راه‌حل برسد، باید کاری که شما می‌خواهید را انجام دهد. مثلا پیج شما را فالوو کند یا عضو کانال تلگرام شود یا این که به یک صفحه خاص از سایت شما مراجعه کند. شما پاسخ یا راه‌حل را در قسمت بزرگ‌تر محتوای خود در صفحه مدنظرتان قرار داده‌اید.

با این استراتژی شما خیلی راحت می‌توانید افراد جدیدی را که محتوای شما را می‌بینند، تبدیل به یک عضو ارزشمند کنید. مثلا فالوور پیج اینستاگرام خودتان یا این‌که عضو ایمیلی در سایت‌تان.

 

پازل محتوایی عامل موفقیت ریز محتوا

اما نکته بسیار مهم در ریز محتوا، پازل محتوایی است. پازل محتوا اصطلاحی است که من ساخته‌ام. شما باید برای استفاده از ریز محتوا یک برنامه مشخص داشته باشید که، در انتهای این برنامه به هدفی مشخص برسید. مثلا فروش یک محصول خاص و یا جذب عضو برای سایت و شبکه‌های اجتماعی.

برای این که پازل محتوایی را یاد بگیرید حتما آموزش‌های بعدی کلیک طلایی TV را دنبال کنید.

 

نویسنده: مهدی نوروزی

منبع: کلیک طلایی

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. میانگین امتیاز: ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *